Hedda om nya singeln ”Fredagen den fjärde”.

Artisten och producenten Hedda Wikström skriver, producerar och mixar all sin musik själv samtidigt som hon pluggar två olika utbildningar samtidigt. Nu har hon släppt nya singeln ”Fredagen den fjärde”, den andra låten på hennes kommande debut-EP ”Typiskt Mig”. Jag fick en pratstund med Hedda om jazzen, att producera musik och om högskoleplugget.

Den nya singeln bjuder på ett modernt jazzigt sound, hur kom jazzen in i ditt liv?
– Egentligen är det nog under de senaste åren jag upptäckt och medvetet lyssnat på jazz, framförallt svensk jazzmusik, då jag hamnade i ett sammanhang där den musiken var mer närvarande i mitt liv. Det blir ju ofta så, att beroende på vilka eller vad man omger sig med, blir det till olika perioder av musik som ger soundtracket till ens tillvaro!

Men under min uppväxt spelades det dock en rätt stor blandning av musik på CD-spelaren hemma, allt från Beethoven till Boston, även en hel del jazz. Faktumet att jag aldrig haft en favoritgenre utan hittat något jag gillar i all sorts musik har kanske gett en förutsättning att kunna plocka lite från varje musikstil till mitt egna skapande.

Hur gick inspelningen av den nya singeln till?
– Jag samlade ihop ett gäng kompisar från Musikhögskolan i Malmö och spelade in instrumenten en och en i taget. Jag hade redan en rätt tydlig demoversion som vi utgick efter där jag ville testa balansen mellan det elektroniska och de mer organiska ljuden från en typisk jazz-sättning. Kontrabasen spelar t.ex. pumpande åttondelar i refrängen och man måste stämma om basen för att kunna spela melodin som inleder och avslutar låten. Sedan blandas ljudet av saxofonen med synthar, skärande stämmor med synth-stråkar – allt i en tretakt. 

Men i inspelningen av hela EP:n, som kommer i sommar, har jag i överlag velat att de som spelar instrumenten ska få nån sorts frihet i hur de vill spela låtarna, de kan ju ändå sina instrument bäst. Det är Cuneyd Kocalp som spelar trummor, Axel Johansson på saxofon, Hilda Axelsson på stämmor och Erik Meyer på kontrabas. Sen har jag i mix och mastering fått hjälp av Kalle Ljungdahl.

Foto: Sigge Labor

När började du producera egen musik?
– Jag började producera musik på våren 2018 under en sjukskrivning efter en knä-olycka med en skateboard, då jag inte kunde gå på flera månader. Jag låg bara i soffan men hade en miljoner melodier i huvudet som jag kunde få ut med hjälp av datorn och musikprogrammet Logic. Dag blev till natt och tvärtom utan att jag märkte. Jag tror verkligen det var jätteviktigt för mig att skapa och vara produktiv när jag inte kunde röra mig och göra saker som jag ville.

Den lyckan, att hitta något som får tiden att gå utan att vara medveten om det, den ledde till att jag sökte en del musikutbildningar – något jag aldrig pluggat tidigare – och började på en kurs vid Musikhögskolan i Malmö till hösten och har pluggat och skrivit musik sen dess. 

Du studerar både på högskolan Musikmakarna och Fridhems Folkhögskola. Hur kommer det sig att du valt två utbildningar?
– Jag kunde inte bestämma mig för vilken utbildning jag ville gå på, så det blev båda! Det är två väldigt olika musikutbildningar, men det är som att få det bästa av två världar. På Musikmakarna har jag dock studerat 60% nu i ettan då jag kunde tillgodoräkna mig en del kurser, ett nytt koncept för i år, vilket möjliggjorde att kunna gå på Fridhem och samtidigt vara med på Musikmakarnas lektioner och sessions på distans. 

Vad kan vi förvänta oss av Hedda i framtiden?
– Förutom min kommande EP med “Fredagen den fjärde”, min debutsingel “November” och två andra spår har jag redan börjat jobba på mer musik med nya musiker-vänner. Mer jazzig pop men kanske mer suggestiv och mycket elektroniskt! Och nu när det börjar gå är jag så sugen på att komma ut och spela. Det kommer bli musik, och det kommer bli musik live! 

  • Låtskrivare: Hedda Wikström
  • Producent: Hedda Wikström, Kalle Ljungdahl
  • Mix / Master: Kalle Ljungdahl