Artisten och producenten Ingrid Witt har tidigare i år släppt flertalet singlar, bland annat singeln ”Hold Me Close”, som sedan ledde upp till ett album fullt av tio elektroniska, popfyllda och dramatiska låtar. I denna intervju får vi reda på mer om henne, och får dyka in i hennes låtskrivar-värld när vi i Plattfrågor har ställt en fråga om varje låt på albumet ”What if heaven is now?”.

Spår 1 – Just a dream

Plattan öppnar med “Just a dream” som börjar med lugn acapella och mynnar ut i en atmosfärisk, kraftfull låt. Hur tänker du när du bygger upp en låt?

När jag skrev “Just a dream” gjorde jag som jag brukade skriva och producera när jag var yngre, med lite mindre struktur och att man startar med en sak och målar på låten. Den känns lite som ett kollage. 

De flesta andra låtar på albumet är mer som poplåtar, då har jag oftast en idé om vad jag vill skriva om eller vilken typ av låt jag vill skriva. Då brukar jag börja med till exempel piano och sång för att vara säker på att låten håller innan man producerar upp den. 

Spår 2 – What if heaven is now?

Andra låten är titelspåret på skivan “What if heaven is now?”. Hur blev den titelspåret?

Jag hade skrivit klart två låtar till albumet när vi började med denna. Den här låten var den första till albumet som jag skrev tillsammans med Joakim Buddee. Den har ju en ganska mörk text, för jag hade tänkt mycket på om det finns något liv efter döden och om en panik i att man vill stanna så mycket i nuet. Hela plattan har ju ganska många religiösa anspelningar och jag har tänkt mycket på sådana stora frågor, så den här låten blev titelspåret för den sätter fingret på alla mina tankar om det. Den titeln säger mest om vad hela albumet handlar om. 

Spår 3 – Devil Inside

“Devil Inside” känns mer rockig än de två tidigare låtarna på skivan. Har du någon bakgrund inom rocken?

Musikaliskt har jag inte riktigt hållit på med rock, min man lyssnar väldigt mycket på metal så jag har helt klart blivit mer intresserad av den världen genom honom. Det är ju lite motsatsen till det religiösa temat, och jag kände att jag ville arbeta lite mer med gitarrer på albumet och jag gillar även det visuella i metal-genren. 

Innan jag skrev “Devil Inside” hade jag lyssnat mycket på ”Higher Ground” också som inspirerat musiken, och även låten “Personal Jesus” var inspiration till denna. 

Spår 4 – Cali Blue Skies

“Cali Blue Skies” bjuder på många olika synthljud. Arbetar du med analoga eller digitala synthar?

Vi har en Moog Grandmother i studion som jag gillar väldigt mycket och som jag använt. Jag har också använt mig av gamla Roland-synthar men de är då digitala versioner. Så jag har använt mig av både och, och Moog-synthen har väldigt stor roll i plattan.

”Det är nog ofta så med min musik att den är ganska upplyftande medan texterna är mer mörka.”

Spår 5 – So Real

“So Real” beskriver en känsla som jag tror många musiker känner, att man trodde att man kanske skulle kommit längre vid det här laget. Är det något du kände tidigt i musikkarriären eller har det kommit nu?

Jag hade en bild framför mig av John Travolta i filmen “Staying Alive” när han går igenom New York med stort självförtroende i takt till musiken, så känslan i låten är inspirerad av det medan texten innehåller mycket tvivel om det man gör är värt det. Är det värt den ekonomiska risken för att få göra det man älskar? Det är nog ofta så med min musik att den är ganska upplyftande medan texterna är mer mörka. 

Spår 6 – Gods and Spirits

Titeln på “Gods and Spirits” skvallrar om tankar att det finns någon högre makt eller liknande, och som du redan nämnt är det temat för skivan. Är religion och andlighet något som är närvarande hos dig?

Det är inget jag är uppvuxen med utan det är något jag funderat mer på på senare tid. Jag tror tankarna om livet och döden kom med en slags existentiell kris när jag fick mitt första barn. Jag har också funderat mycket på vad musik betyder, och det är det den här låten handlar om – att vi är spirituella varelser, och religion har ju i alla tider spelat en så stor roll för så många människor i världen. 

Spår 7 – Build You a Church

Vad är det för ljud vi hör i början av “Build You a Church”? Det låter som två synthar som jobbar mot varandra?

Jag kommer inte riktigt ihåg, det är Joakim som framförallt producerat den låten. Men dels är det en bas-synth och så är det någon mer synth som nästan låter som en båttuta, men det vet nog Joakim bättre. I den låten hade vi från början en basgång som var mycket mer disco, men den ändrade Joakim och det kändes ovant och sämre först för mig men det känns helt rätt nu. Det roligt att jobba med någon man litar på.

Spår 8 – Hold Me Close

Låten “Hold Me Close” har ett gitarrsolo som sticker ut bland alla synthar, hur kom solot in i låten?

Vi hade en praktikant i vår studio, Adam Olofsson heter han och han spelar nästan all gitarr på skivan. Låten är inspirerad av 80-talet och The Weekends låt “Blinding Lights” och jag tyckte att det skulle vara roligt och befriande att lägga in ett bredbent gitarrsolo i låten och det blev väldigt bra. 

Spår 9 – Mothership

“Mothership” innehåller ljud och instrument som för tankarna mot rymden. Kom produktionen till utifrån texten eller innan den?

Jag tror jag tänkte lite på att den just heter “Mothership” och anspelade lite på det i produktionen. Joakim har samplat mycket från Star Wars så jag har använt lite samples därifrån, så det fanns absolut tankar om rymden när jag skapade den. Det är också en av låtarna som jag producerat själv och då blir det väldigt många synthar som också bidrar till den känslan.  

Spår 10 – 1988

Hur fick du idén att använda ljud av en bebis i låten “1988”?

När vi gjorde den låten sågs vi på en lördag och kände att vi bara ville skapa något utan att vi hade någon tydlig idé från början, och då blev det att vi skapade en låt som var lite mer techno och som liknar Joakims egna musikprojekt foreverandever<3 mer. Jag hade spelat in min dotter Nora och hade även inspelningar från en av hennes böcker och vi tänkte att man kanske kunde använda det i låten, och då blev det så. Om hon inte hade funnits så hade inte det här albumet blivit som det blivit, så då kändes det naturligt att få ha med henne på albumet också. 

  • Låtskrivare: Ingrid Witt, Joakim Buddee
  • Producenter: Ingrid Witt, Joakim Buddee