”Vi tycker om begreppet ”kontrastpop” för att beskriva vårt sound”
Day Felice i lång intervju om nya albumet.
Artisten och skådespelaren David Lindström kan kännas igen från stora tv-serier som ”Vikings” på HBO och ”Blå ögon”. Förutom skådespelarkarriären har han även en produktiv karriär som låtskrivare och musiker, och med bandet Day Felice har han nu släppt nya albumet ”Ashes”. I denna intervju får vi höra mer om att skriva musik i huvudet, om hur specifika låtar från albumet kom till och om att äntligen få komma ut och spela live igen.
Hur har albumet tagits emot sedan släppet?
– Än så länge, väldigt bra! Det var skrämmande att släppa någonting som tar ett antal kliv bort från förra skivan vad gäller både sound och omfång, och har varit oerhört kul att det har tagits emot så väl av både recensenter och fans!
Inför albumet har du pratat om att en del av det handlar om resan du gjorde när du medverkade i serien “Vikings”. Hur har det påverkat ditt låtskrivande och var kan man hitta det i albumet?
– Det syns framförallt i de teman jag beskriver såsom depression och missbruk, där min Vikings-resa var en stor del i de personliga erfarenheter jag utgår ifrån i skrivandet. Låtar som ”Stardust” och ”Staying Quiet” berör känslor, tankar och händelser under själva perioden i Dublin och ”Without Reason”, ”Lights Out” och ”Small Steps” beskriver den tomhet jag lämnades med efteråt. ”Shelter” och ”Ozymandias” handlar om att hitta en väg tillbaka.
Jag utelämnar medvetet de detaljer som knyter texterna till mina specifika erfarenheter för att istället fokusera på de tankar och känslor som uppstod, eftersom det är någonting som andra förhoppningsvis kan få någon tröst av och känna igen sig i även om det är för helt andra orsaker.
Flera av låtarna öppnas av välskrivna pianostycken, skrivs låtarna på piano eller har det kommit in senare i processen?
– Roligt att höra! Det är lite olika, men jag har i regel två sätt att skriva på: antingen skriver jag det mesta av låten i huvudet först genom att jag ständigt går runt och nynnar eller fantiserar ihop melodier. Sedan om jag kommer på något bra söker jag mig till ett passande instrument för att arrangera det, och då är det nästan alltid piano jag använder. Andra gånger är det mer att jag sitter vid ett instrument och bara provar saker som jag sedan fastnar för, och då är det också oftast piano.
Några undantag är ”Shelter” och ”Lights Out” som skrevs på gitarr, och ”Ozymandias” som till stor del skrevs av Jonatan på bas. Jag beskriver säkert samma process som väldigt många använder, men det som har hänt på senare tid är att jag har börjat kunna gå direkt till bandrepetitionerna med mina låtidéer och testa med bandet utan att behöva prova på något instrument på vägen, vilket har skapat ännu mer variation i soundet. Det var bland annat så som ”Staying Quiet” kom till.
”Vi vill ha ett spännande skifte både mellan
låtar och inom låtar.”
I skivan kan vi höra allt från stora, dramatiska refränger som påminner om filmmusik, till pop och mer mjuka, nästan jazziga partier. Hur skulle du definiera Day Felice-soundet?
– Vi tycker om begreppet ”kontrastpop” för att beskriva vårt sound. Poängen är alltså att den musikaliska bredden mellan de olika stilarna vi använder oss av skapar en sorts djup i uttrycket, på samma sätt som stark svärta kombinerat med ljusa färger skapar djup i en målning. Det är en kombination av poprock, altrock och barockpop där vi å ena sidan blandar uttrycken, men å andra sidan ställer dem i kontrast till varandra.
Vi vill ha ett spännande skifte både mellan låtar och inom låtar, och försöka använda oss av de olika stilarnas skillnader för att förstärka deras individuella styrkor, lite som att blanda bastu med kallbad. Jag tror att mycket beror på att vi delvis har så många olika rötter i musiken och lyssnar på väldigt mycket olika musikstilar, men också att jag personligen har så lätt för att bli uttråkad och mätt på saker att jag alltid vill ha mer variation.
Vad har vi att vänta från Day Felice i framtiden?
– Eftersom vi släppte vår förra skiva så snart innan pandemin har vi nu en katalog på två album där vi knappt har fått lov att spela någonting live ännu. Så vi är extremt taggade på att förhoppningsvis komma ut i sommar och få spela på riktigt med så många låtar vi bara gått och hållit inombords. Det vi vet säkert i nuläget är att vi kommer göra ett par digitala spelningar på bland annat Escfestivalen i Göteborg och Kulturungdoms K-stream den 18e juni, och i övrigt hoppas vi kunna rusa ut på riktiga scener så fort som omständigheterna tillåter.