”Hela den här skivan är ganska mycket en breakup-skiva”
Tidigare i år släppte musikkollektivet Djurparken sitt album ”Livet är fullt av sånt man glömmer”. Med unika röster, starka texter och genreöverskridande musik levererade gruppen, bestående av David Lexholm, Jeepstarr, Basse Davidsson, Anthon Johansson och Gustav Elveros, 10 nya låtar.
Jag fick en pratstund med David om det nya albumet och här i formatet Plattfrågor får ni bakgrundshistorier och intressanta detaljer om varje låt.
Spår 1 – Icona Pop
“Icona Pop” öppnar skivan och fångar direkt uppmärksamhet med sin titel. Hur fick låten sitt namn?
– Vi ville göra en tung rapdänga med det klassiska hiphop ”jag-är bäst-temat” men skruva till det och säga det där men genom att lyfta nån annan. Vi är feta som Icona Pop, vi är ikoner av Pop och alla love it som Icona Pop.
Spår 2 – Ensam i allting
Låten “Ensam i allting” visar upp en mer känslosam bild av er musik med mer luft, laid-back sång och lugna takter. Var fann ni inspirationen till denna låt?
– Hela den här skivan är ganska mycket en breakup-skiva, och nånstans därifrån kom frasen “Ensam i allting”. Att känna sig ensam trots att man är med någon eller kanske rent av i ett rum fullt av människor. Vi ville göra en låt som gav känslan av att allt runt omkring en swishar förbi i 100km/h men du själv i slowmotion. Ensam mitt i allting.. Sen har vi såklart lite olika takes på ensamheten i våra olika verser, och både berättarmässigt och musikaliskt ville vi ta verkligen göra den här låten mer av en resa än en klassisk popstrukturerad låt. Från rap till känslomässig sång och pianosolo och tillbaka..
Spår 3 – Bonnie & Clyde
Verserna i “Bonnie & Clyde” målar upp tydliga bilder som känns personliga och som i refrängerna knyts ihop till att kännas som en och samma historia. Brukar ni skriva verser tillsammans eller hur ser textprocessen ut?
– Ofta skriver vi våra egna verser och någon av oss skriver refrängen, men vi har blivit mycket bättre på att skriva verser tillsammans och åt varandra. “Bonnie & Clyde” började med att Basse hade skrivit refrängen, och vi alla fick tydliga bilder av vad vi ville att den skulle handla om. Låten är en tillbakablick på gamla vänskaper från uppväxten.
Den där bästa vännen och vapendragaren som du var oskiljaktig med när du växte upp.
Alla berättar såklart sina egna storys i verserna, men gemensamt är verkligen att de där personerna vi sjunger om alltid kommer ha en stor plats kvar i våra hjärtan och minnen, och nu även förevigade i den här låten då..
Spår 4 – Springer
“Springer” är den första av två låtar där gruppen Ambivalensen medverkar på skivan. Hur träffade ni Ambivalensen och hur är samarbetet med dom?
– Vi blev kontaktade av ett par tjejer från Göteborg som blivit inspirerade av våra låttexter och ville starta ett klädmärke, Substans, och de frågade om de kunde sätta några av våra texter på deras kläder.
Dom hade även fastnat för och inspirerats av Ambivalensens texter, så nånstans i den svängen träffade vi varandra. Jag minns att dom hängde med oss en stökig natt i logen efter en spelning på Mosebacke i Sthlm och att jag bjöd in dom att vara gäster i vår podcast ”Osläppt”. Och efter det har vi blivit jävligt tighta och gjort en massa musik ihop. Så förutom att de gästar vårt album här så kommer det även fler nya släpp i olika solo-collabs med dem inom väldigt kort!
”Nu jobbar vi som sagt mycket mer
tillsammans från grunden.”
Spår 5 – Orgeln
I låten “Orgeln” bjuds vi på intressanta, svävande melodier i syntharna som får låten att sticka ut. Brukar ni producera musiken tillsammans eller hur kommer alla melodier och ljudbilder in i era låtar?
– Generellt så gör vi väldigt mycket tillsammans nu. När vi började göra musik så var det däremot mest att Anthon och Gustav som är producenterna i gruppen, kom med ett gäng feta beats och sen skrev vi texter till det vi blev mest taggade på.
Men nu jobbar vi som sagt mycket mer tillsammans från grunden. När vi skrev “Orgeln” till exempel – då var vi uppe i Viskan, Norrland där vi i samband med en festival nått år tidigare lärt känna en massa goa människor och nu fick låna en stuga av. Väl där så hittade vi en superfet gammal orgel stå i ett av husen. Anthon började plinka och vi samplade direkt slingan med mobilen och sen tror jag vi alla skrev klart den låten tillsammans på ett par timmar från början till slut.
Spår 6 – Dom sa
I låten “Dom sa” använder ni autotune nästan som ett eget instrument som får ta mycket plats i soundet. Vad tycker ni om att det soundet tagit mycket plats i modern hiphop?
– Jag tror vi har lite delade meningar om det, Jag kan tycka att det kan vara skitfett med autotune samtidigt som det finns folk som inte alls kan hantera det och det låter bara dåligt. “Dom sa” spelade vi in i Gambia och vi ville göra något där man använder autotune som en cool grej. Just då använde vi autotune mkt för att hitta nya melodier och komma på mycket idéer utifrån att bara leka runt. Faktum är att hela introt och refrängen som Basse lägger är freestyle från att vi bara satte på beatet och han fick leka runt.
En annan rolig grej om den låten är att synthen man hör i början kommer från att vi samplad ljudet från en godisklubba som Anthon satt och åt när vi proddade låten. När klubban va slut visade det sig att det va en liten flöjt typ, så Anthon visslade lite o vi samplade den och det blev typ en av de ledande themen i låten.
Spår 7 – Vi kommer aldrig ses
“Vi kommer aldrig ses” har en melodisk synth som ligger och spelar samma loop i bakgrunden under hela låten. Började ni skriva låten utifrån den synthen eller har den kommit in senare i processen?
– Anthon hade gjort den melodislingan och jag hade precis gjort slut med mitt ex dagen vi började skriva den här låten så då skrev vi texterna utifrån den grejen att man alltid säger ”att vi kan fortsätta va vänner” och lova varandra saker som man egentligen vet inte kommer bli. Så ja låten började med att Anthon spelade den feta synthmelodin och sen kom jag med deppen på det haha.
Spår 8 – Fick mig i säng
“Fick mig i säng” är lite av en doldis på skivan som ännu inte fått samma uppmärksamhet som de andra låtarna. Tror ni att det finns nackdelar med att släppa en skiva istället för till exempel en EP eller bara singlar då vissa låtar hamnar lite i skymundan?
– När vi började göra musik tillsammans drog vi till Indien och skulle skriva vårt första album, men när vi kom hem blev vi signade av Universal och de ville bara att vi skulle släppa singlar så då blev det inget album. Singlar är ju mest effektivt.
Sen när vi väl släppte vårt första album hade vi otroligt många låtar klara så vi satt ihop alla dom i ett album som inte var så sammanhängande. Med det här nya albumet har vi mer en röd tråd, och vi är medvetna om att låtar kommer hamna i skymundan men de som gillar oss och lyssnar kommer lyssna på de låtarna också.
Spår 9 – M.I.A.
Låten “M.I.A.” bjuder på ett lite mer organiskt sound med sin basgång och det starka pianot. Hur mycket arbetar ni med akustiska instrument jämfört med synthar och trummaskiner?
– Det går i vågor. Vi kommer från olika musikbakgrunder, Jesper har till exempel en bakgrund i reggae och dancehall, jag och Gustav i hiphop och Anthon har bakgrund i pop och rockmusik, Basse från punk men vi samlades ändå i vår gemensamma kärlek för elektronisk musik.
När vi reser runt i världen för att spela in så har vi begränsat med instrument med oss och då blir det klart övervägande elektroniskt också av praktiska skäl, men när vi jobbar i vår egna studio kan vi dra fram mer akustiska instrument. Vi försöker leka runt med det för att få en fet blandning.
Spår 10 – Född igår
“Född igår” nämnde jag i artikeln om skivan när den släpptes som en positiv och solig låt som sticker ut från det annars lite mörka och tunga soundet som resten av plattan har. Hur såg processen ut kring denna låt?
– Jag tror att det är den äldsta låten på skivan och den är lite mer åt det poppiga hållet. Vi skrev den uppe i skogen i Norrland och den har varit med länge för den hade något vi fastnade för men det tog lång tid innan vi landade i den och satte alla delar ordentligt. Den sticker väl ut lite från dom andra låtarna på albumet men vi va ju tvungna att få ut i alla fall en rap-popdänga på plattan också, så folk känner igen oss haha
Hur har albumet tagits emot sedan släppet?
– Det har varit lite svårt då vi inte kunnat komma ut och spela live. Vi skulle ha släppt albumet förra året, men så kom corona och vi ville vänta. Till slut kände vi att vi inte kunde vänta längre och släppte det nu i våras. Men vi har fått många fina kommentarer och meddelanden på sociala medier och det betyder mycket.
Vad händer härnäst för Djurparken?
– Vi ska släppa en sjukt fet remix av “Icona Pop” tillsammans med, BonBon, ODZ och Ivory. Och den 12juni ska vi äntligen ha releasefest för hela albumet på Trädgården i Stockholm. Livespelning och allt.
Följ Djurparken på Sociala medier